ناخــــــانا

مجبور شدم بین کار و حجاب یکی را انتخاب کنم

Posted in دسته‌بندی نشده by لیلا ملک محمدی on آوریل 29, 2013

388103_10200867639834233_895147548_n
اِبرو آکینجی، 17 ساله، از سه‌شنبه 16 آوریل موضوع خبر رسانه‌های جنوب غرب نروژ است. نه به این دلیل که او خواننده، نوازنده، هنرمند یا برنده‌ی المپیاد علمی‌ست. تنها دلیل معروف‌شدن ابرو در این پنج روز این است که در نخستین روز کاری‌اش در یک فروشگاه، به او گفته‌شد باید بین حجاب و کار یکی را انتخاب کند.
ابرو که در نروژ متولدشده و اصالتاً اهل ترکیه است چندی پیش تصمیم می‌گیرد برای تعطیلات تابستان یک کار نیمه‌وقت پیدا کند و پس از مدت‌ها جست‌وجو، سرانجام برای گفت‌وگوی کاری از طرف یکی از شعبه‌های فروشگاه زنجیره‌ای شرکت نفت «شِل» دعوت می‌شود. تا این‌جا اوضاع بر وفق مراد اِبرو پیش رفته و وقتی او به شانس خود ایمان می‌آورد که به عنوان نیروی کار جایگزین این شرکت انتخاب می‌شود، اما این احساس خوب اِبرو فقط دو سه ساعت دوام می‌آورد و در روز نخست کاری، «سرپرست روز» از او می‌خواهد بین کار و حجاب یکی را انتخاب کند.
اِبرو در گفت‌وگو با روزنامه‌ی «آفتِن بِلاد» نروژ می‌گوید: «من از سرپرست روز پرسیدم که تو مرا در روز گفت‌وگو با حجاب دیدی. چرا مرا انتخاب کردی؟ او پاسخ داد: «ما فکر می‌کردیم تو هنگام کار حجاب خود را برمی‌داری.» به نظرم این خیلی احمقانه است که کسی برای جذب نیروی کار، مبنا را روی امیدها و آرزوهایش بگذارد. من هفت سال است حجاب دارم و در بیرون و در مدرسه تا حالا کسی درباره‌ی دلیل حجاب‌گذاشتن من نپرسیده و به من توهین نکرده است. سرپرست روز هم‌چنین از من پرسید تو خودت حجاب را انتخاب کردی یا پدر و مادرت تو را مجبور کرده‌اند. این حرف‌ها دقیقاً پس از دیدار سرپرست روز با رییس‌اش بین ما رد و بدل شد و من فکر می‌کنم او حرف‌های رییس خودش را به من منتقل کرد.»
بعد از ظهر همان روز اِبرو ماجرا را در فیس بوک خود می‌نویسد و برخی از دوستان نروژی، به او پیشنهاد می‌دهند به روزنامه‌ی آفتن بلاد زنگ زده و موضوع را با این روزنامه در میان بگذارد. آن‌ها همچنین به اِبرو دلگرمی می‌دهند و می‌نویسند: «نگران نباش! ما پشت تو ایستاده‌ایم!»
پس از آن‌که خبرنگار با اِبرو گفت‌وگو می‌کند با سرپرست روز و رییس فروشگاه ارتباط می‌گیرد و کار را به جایی می‌رساند که آن‌ها نه‌تنها از ابرو، که از همه‌ی زنان محجبه‌ی نروژ عذرخواهی می‌کنند و از اِبرو می‌خواهند به سر کار خود برگردد. آن‌ها البته در توجیه عملکرد خود گفته‌اند کارکنان این شرکت اونیفورم دارند و همین قضیه دست ما را بسته بود.
اِبرو که از فروشگاه شرکت شِل در همان روز نخست ناامید شد اکنون کار نیمه‌وقت دیگری را جست‌وجو می‌کند و هم‌زمان، موضوع خبر برخی رسانه‌های نروژ و برخی گروه‌های فیس بوکی‌ست. در گروه‌های فیس بوکی و زیرِ این خبر، بیشتر نظرها از مخالفت با مسؤولان فروشگاه حکایت دارد.
«تو می‌توانی از آن‌ها شکایت کنی و خسارت بگیری»؛ «هیچ اونیفورمی در نروژ جدی گرفته نمی‌شود و این دلیل سرپرست روز خیلی خنده‌دار است.»؛ «خیلی لجم می‌گیره وقتی می‌بینم هنوز در میان ما انسان‌هایی هستند که با حجاب مخالفند.» و «کسانی که به حجاب معتقدند حق دارند حجاب داشته باشند. حجاب به هیچ‌چیز و هیچ‌کس آسیب نمی‌زنه. یکی کلاه می‌گذاره یکی حجاب می‌گذاره. انسان‌ها رو راحت بگذاریم.» این جمله‌ها نظرات برخی از نروژی‌ها زیر گزارش‌ها و نوشته‌های مربوط به اِبرو است.

یکی از منابع خبر:
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/–Jeg-matte-velge-mellom-jobb-eller-hijab-3158870.html#.UXQfr6KSAcs

پیش‌تر درباره‌ی واکنش جوانان مسلمان نروژی به فیلم ضد اسلامی «معصومیت مسلمانان» در تجمعی به نام «گل سرخ» این‌جا نوشته بودم.

پاسخی بگذارید

